София, 17 септември /БТА/
С бутаница, ритане, крясъци и пълна бъркотия започна концертът на Монсерат Кабайе, а към не един от зрителите в залата охранители отправиха въпроса
Искаш ли да не гледаш концерта?
Според същата охрана „изричното искане на Монсерат е да няма правостоящи преди 14-и ред“…
Абсолютната примадона, както я наричат, се появи на сцената с дълга лилава рокля. Още първото й изпълнение – ария на Джема от едноименната опера на Доницети, укроти петте хиляди българи в първа зала на НДК. И на този голям концерт, организиран от „София Мюзик Ентърпрайзис“, непокорни останаха само мобифоните, които продължаваха да звънят до края на концерта.
Кабайе изпя ария на Джакомо Росини от „Танкред“, на Жюл Масне от „Девата“, на Джузепе Верди от „Отело“. Няколко възрастни зрителки недоумяваха
как може Примата да кашля по време на изпълненията си на Верди
Най-много аплодисменти получиха испанските сарсуели, изпети от Кабайе във втората част на концерта – „Чичо ми се появява“ из „Гневният крал“ от Руперто Чапи, Песен на Палома из „Бръснарят от Лавапиес“ от Франсиско Барбиери и „Паякът е лоша твар“ из „La Tempranica“ от Херонимо Хеминес.
Изненада за публиката беше соловото изпълнение на Ина Кънчева и песен, която Кабайе посвети на младата българка. Двете пяха „Лакме“ от Делиб. След финала Кабайе аплодира изпълнението на Ина Кънчева. Кънчева завършва Музикалната академия, носителка е трета награда на Международния конкурс за млади оперни певци в Андора, посветен на Монсерат Кабайе.
Една изключително красива жена с изключително красив глас
бяха думите на Монсерат Кабайе за Ина. През юни тя стана трета в конкурс на моето име. Аз не бях в журито, иначе бих й дала първа награда, каза Кабайе. След това Ина Кънчева присъства на организиран от мен майсторски клас, спомни си Монсерат Кабайе.
Когато Ина разбра, че ще идвам в България, каза че иска да ме поздрави, а аз й казах че това ще стане само при едно условие – ако пея с нея, каза свтовноизвестното испанско сопрано.
желая й голяма и блестяща кариера. От нея ще стане една изключителна Травиата, смята Монсерат Кабайе. След едно от излизанията й на сцената, певицата каза: Много съм щастлива, че получавам толкова топлина и любов от вас не само заради моята музика, но и заради мен самата. Кабайе беше извикана от българската публиката три пъти на бис. Монсерат Кабайе похвали акомпаниращата й Софийска филхармония с диригент Хосе Кайедо. Кайедо ръководи оркестри като
Виенската филхармония, Оркестъра на Залцбургския Моцартеум и Лондонската симфониета. Работил е с Хосе Карерас, Пласидо Доминго, Лео Нучи. С „Примата на ХХI век“ е концертирал в самата Испания, Германия, Австрия, Швеция, а наскоро и в Париж – в Операта на Бастилията.
Сънародниците й я наричат Гласът на Испания“ вече 44 години
откакто е на сцената. За 40 години Кабайе прави 3 800 представления. Критиците я наричат „несравнимата“. Огромният й репертоар включва творби от барока до веризма, белкантото, Вагнер – общо сто опери. Тя е сред най-издаваните певици в наше време.
12 години Монсерат Кабайе изучава оперно изкуство в „Barcelona Liceo“, където през 1954 година е наградена със златен медал. През 1956 г. дебютира в ролята на Мими в операта „Бохеми“ в „Штадтеатър“ в Басиле.
Звездният й миг е на 20 април 1965, когато взривява международната оперна сцена с ролята на Лукреция Борджия от едноименната опера на Доницети в Карнеги Хол, Ню Йорк.
Аплодисментите продължават двайсет минути
Участието й във „Фауст“ на Гуно през 1965 я коронова като „Кралицата на Метрополитен опера“. През същата година тя покорява „Карнеги хол“, „Ла скала“, „Балшой театър“. След като я чува, Мария Калас й изпраща собствените си обеци, с които тя самата е излязла на сцената за първи път – през 1955. В последното си интервю Калас посочва Кабайе като единствена своя наследница. /Даниел Димитров/ЛД
10:42:33 17-09-2000
За мое щастие,бях на концерта!!! Дори подарих роза на ГОЛЯМАТА Монсерат.Много моля,ако е взможно,някой да качи концерта или поне изпълнението на Монсерат и Ина !!