София, 1 февруари /Даниел Димитров, БТА/ Ириней Константинов и Александър Тонев играят Пер Гюнт в едноименната постановка на Ибсен. Премиерата е на 4 февруари в театър „София“. Драма, музика и танц си подават ръка в една интерактивна и постоянно променяща се мултимедийна среда – над 40 различни сцени преливат една в друга. Сюжетът проследява развитието на личността на Пер – от младини до сетните му дни, и неговите срещи с митични същества, горски жители, тролове и други по пътя на неговото израстване, осъзнаване и намиране на прошка и любов.
„В тази пиеса е събран целия свят, казва пред БТА Ириней Константинов. Тя може да се гледа от всички, всеки може да изтегли за себе си нещо любопитно. В нея има много театър, много силни образи, има много философия, много послания към човечеството, има много извадки от това безумно пътешествие на главния герой. Има позиция, има доказване на смисъла да живееш, има правене на грехове и търсене на отговор защо си направил тези грехове“.
„Живеем във време на ковид пандемия, когато всичко се променя и затова трябва да се обърнем към себе си, към Бога, какви са причините за всичко, което се случва. В същата посока търся аналог в „Пер Гюнт“, където основните герои се дявол, Бог и човек. Това е преди 150 години, тоест, той предвижда страшно много събития“, коментира режисьорката Катя Петрова.
По думите й тази пиеса сякаш е писана за днешните реалности – става дума за човека, кой е той, колко е праведен, как живее, какъв избор прави за живота си и дали трябва да се замисли как общува с другите, да се обърне към себе си, да си даде ясна сметка какъв е, къде е и какво трябва да прави.
„В пиесата има много неща, които стават любопитни на един актьор, но главното, което ме провокира, е, че това е епос и в него има митология, има много дълбини съдържания, които отприщват въображението много мощно. Вътре има много ерос, много похот, страст, вдълбисване в тъмното. Неслучайно, има герои като тролове, дявол, Сатана, препратки с Фауст и всичко това може да бъде един силен двигател за въображението и за словото“, казва актьорът Александър Тонев.
За неговата майка в спектакъла – Неда Спасова, „Пер Гюнт“ е сбъдната студентска мечта: „От малка харесвам този автор и си мечтая да участвам в проект по негов текст“. По думите й майката на Пер е мама бунтар: „Нейната любов е през дивото и през този характер“. „За почти 30-годишна актриса като мен, да играе ролята на майка, не е нещо ново. Вече имам няколко майки в живота си като роли. В спектакъла не е заложено на възрастта, а на взаимоотношенията, емоционалните моменти и на модела на майка в живота на един мъж“, разказва актрисата.
Пер Гюнт от герой става антигерой и в съвременното общество имаме много такива примери – за герои, които стават антигерои по едни или други причини, казва още Неда Спасова. Ириней Константинов допълва, че това, което го е привлякло в пиесата, е един човек, който цял живот се е правил на шут и не иска да се съобрази с принципите и начина на живот на човешкото общество – „един човек, който през цялото време провокира хората“.
„Опитваме се в този толкова многопластов и полифоничен спектакъл да се движим на ръба между смешното и тъжното, да намигаме на публиката, да разкажем за дяволите в нас“, обобщава Катя Петрова. Любопитно е, че тя открива Александър Тонев още в първи курс, когато през 2016 г. поставя „Роня, дъщерята на разбойника“, отново в театър „София“.
„Пер Гюнт“ е в превод на Стела Джелепова. Сценографията и костюмите са на Борис Далчев и Михаела Добрева, композитор е Христо Йоцов. Хореографията е на Анна Пампулова. Участват още Йоанна-Изабелла Върбанова, Лора Мутишева, Михаил Милчев, Невена Калудова, Николай Върбанов, Николай Димитров, Пламен Манасиев, Елеонора Иванова, Юлиян Рачков, Неделин Найденов, както и студенти от НБУ – Ралица Нейкова, Антон Димитрачков, Марина Хараламбова, Емилия Тончева и Александър Гочев. /ДД /ДД/
EZ 15:48:31 01-02-2022
DD1547EZ.001