Всеки, който е бил и на двата софийски концерта на Сезария Евора, не може да не е забелязал разликата в отношението й към публиката.
Преди точно четири години Евора дойде за първи път у нас и пя 90 минути в зала 1 на НДК. Тогава тя остана почти неподвижна по време на целия си концерт, а единствените думи, които произнесе, бяха имената на седемте музиканти. В средата на спектакъла примата приседна сред оркестъра, запалвайки пурета и отпивайки глътки коняк. По традиция, родената в пристанищния град на остров Кабо Верде певица се появи на сцената в обичайния си стил – боса, с не особено ефектно облекло, но с много злато по себе си.
Сценарият и този път беше общо взето същият – малко думи и много качествена музика, като вместо пури и коняк, певицата приседна на малка масичка, употребявайки червено боро и безцветна течност с неизвестен произход (най-вероятно, бял ром).
Дали защото по някакъв начин е усетила любовта на българите, което се доказва и от завръщането й, или по друга причина – не е ясно, но този път Сезария грееше и през всяка една от 120-минути си личеше, че пее с удоволствие, че иска да зарадва публиката срещу нея и да й върне задушаващата любов, която със сигурност е почувствала.
Кралицата на морна, както я наричат, в края на шоуто си дори опита да разкърши снага, приканвайки хората в залата да станат и да танцуват.
Противно на очакванията, тя не изпя Ausencia – песента от оригиналния саундтрак към филма на Емир Костурица – Underground, но заби гвоздея в репертоара си – „Besa me mucho . . .“.
Евора пя с осем перфектни музиканти, свирещи на саксофон, виолин, китара, бас, пиано, перкусии и екзотичният инструмент cavaquinho. За хубавата атмосфера в залата се погрижиха и двамата перкусионисти.
Организаторите от „Жокер медия” издадоха, че по време на престоя си у нас босоногата дива е била под постоянните грижи на личната си асистентка, която я следва навсякъде по време на турнето й, започнало в края на май тази година.
Снимки: авторът