„За народното творчество“ е първият авторски моноспектакъл на Камен Донев. Всичко тече под формата на лекция за това как фолклорът помага за справяне с житейските несгоди – стресът, самотата, скуката, проблеми с двигателно-опорния апарат, умората, негативните емоции, общуването.
Това е нещо като уъркшоп на един човек, който на моменти излиза от коловоза, обяснява актьорът- режисьор.
В началото на 90-те години той стана известен с участието си в група, заедно със Стефан Вълдобрев и Мая Бежанска. Тримата пееха „Обичам те, мила, с бели маратонки и изтъркани джинси“.
14 години по-късно Камен Донев се връща към белите маратонки, които този път са нахлузени не на любимата му девойка, а на учител по шлосерство.
Невероятно но факт – това е реално съществуваща личност, с която самият Камен е имал взимане-даване като ученик.
Донев беше голям чешит и затова през 2000 г. стана част от тедимосковото шоу „Улицата“ по БНТ, посветено на изчезващите хора. Сега образът е доразвит.
Това, което предлагам на публиката, не е точно театър, а нещо средно между театър, танци и шоу, разказва Камен Донев. Аз много се влияя от публиката – реагирам на нейните реакции и импровизирам, но в рамките на 2 часа.
Всичко в тази пиеса е звук
има само една маса и две-три картини. Останалото е фонограма, синбеци, акомпанименти, добавя авторът. В контекста на учителските вълнения той заявява, че персонажът му е с уважение към професията – няма ирония, нито дори намигване. Има дори просвещенчески моменти, независимо че Дочев прави диалози със собствената си вратовръзка и със случайна преминаваща мравчица.
Четири месеца репетиции с хореографа на държавния ансамбъл „Филип Кутев“ Ивайло Иванов, над 100 прослушани народни песни и музиката на едни от най-добрите изпълнители на български фолклор у нас правят представлението автентично.
В записите на музиката участват Теодосий Спасов – на кавал и тромпет, Иво Папазов-Ибряма – на кларинет, Стоян Янкулов – на ударните, Михаил Шишков-син – на бас и клавир, Михаил Йосифов – тромпет. Има гайдар, акордеоникст, гъдулар, както и гласовете на формация „Ева квартет“.
Специално за представлението Антони Дончев е направил и авторска композиция по либретото „Роднини“. Консултанти в проекта са Цвети Радева и изтъкнатите български изследователи на родния фолклор акад. Николай Кауфман и проф. д-р Димитрина Кауфман.
„Възгледите на един учител за народното творчество“ е втора премиера за новия сезон на Драматичния театър в Пловдив. Но освен там се играе и на сцената на сатиричния театър „Алеко Константинов“ в София.
Камен Донев
е роден през 1971 г. в град Русе. Той завършва актьорско майсторство в класа на проф. Крикор Азарян и доц. Тодор Колев. От 1994 г. е актьор в Театъра на Българската армия.
Има над 40 роли в театъра и киното. Написал е повече от 30 драматургични творби, реализира авторски постановки и хореография, има участия в международни театрални фестивали.
Награден е за драматургия от Съюза на артистите в България през 2000 г. за пиесата „Самолетът беглец“, за мъжка роля – за ролята на Митя в „Братя Карамазови“. Носител е на „Икар“ (2006).
Част от разсъжденията на даскал Дочев
Народното творчество е творчество, което се създава от народа. Толкоз. То се ражда основно по селата, т.е. извън града. Но и това, което се ражда в града, пак може да се каже, че е народно творчество, защото хората в града обикновено са от селата.
Доказателство се вижда през почивните дни, когато гражданите отиват в селата, а хората от селата в събота и неделя посещават града, за да продават това, което отглеждат в самите села, и да си закупят от града онова, което съответно в селата липсва.
Така нареченият народен творец заучава, помни, изпълнява, но също така той трябва да интерпретира, фантазира и дообогатява основно с любов и от все сърце да предава на своите наследници дообогатеното.
Важното обаче е, че в народното творчество никой не иска да развали направеното,а обратното – да го направи по-хубаво. Просто като боб.
(Материалът е публикуван в netinfo.bg на 21.10.2007 )
автор: Даниел Димитров